Všimli jste si při nákupech v supermarketech a hypermarketech, že regály se zbožím čím dál více zaplňují produkty s vyšší cenovkou? Obchodní řetězce tento rok využívají příznivé ekonomické situace a zkouší více prodávat kvalitnější a dražší zboží, zároveň pak reagují na aktuální nálady ve společnosti, kdy například postupně nahrazují vejce z klecových chovů vejci z podestýlky.
U prodejců typu Kaufland, Tesco, Billa apod., tak nakoupíte i zboží, na které jste dříve naráželi např. pouze u specializovaných prodejců kosmetiky, drogerie či prodejnách zdravé výživy. Na druhou stranu, toto se projevuje v peněžence zákazníků obchodních řetězců. „Smůlu“ mají letos nakupující, kteří preferují nejnižší možnou cenu. Obchodní řetězce nejenže méně nabízí produkty z těch nejnižších cenových pater, ale zároveň nabízí menší spektrum výrobků ve svých letákových akcích.
V porovnání s loňským rokem, letos nejvíce „podražilo“ zboží z kategorií limonády (+23,60 %), kosmetika (+21,21 %), piškoty a sušenky (+19,64 %), slepičí vejce (+18,44 %). Výrazně naopak můžete ušetřit za hotová jídla a přílohy (-33,73 %) či paštiky (-27,37 %).
Pokud jde o srovnatelné zboží, jeho ceny se meziročně zvýšily nejčastěji o 2 % – 5 %, což odpovídá míře inflace.
V září se vyplatí nákupy müsli, ovoce a pudinků
Sortiment zboží nabízeného v letákových akcích se v jednotlivých měsících roku zčásti opakuje, proto lze odvodit, které produkty se vyplatí nakoupit v září „do zásoby“. Konkrétně jde o:
- sušené ovoce
- semínka a ořechy
- müsli, vločky, kaše
- müsli tyčinky
- džusy, nektary, nápoje
A naopak, na říjen se pravděpodobně vyplatí počkat s nákupy zboží typu:
- zahradní potřeby
- energetické a iontové nápoje
- mouka
- nealkoholické pivo
- slané pečivo
- toaletní papír
Připraveno ve spolupráci s www.kupi.cz, největším českým portálem zaměřeným na letákové akce a nákupní inspiraci.