Její svět

Jak se s prvňáčkem učit a vést ho k samostatnosti?

Na děti, ale i jejich rodiče, je toho s nástupem do první třídy opravdu hodně. Všechno je jiné, dítě se musí naučit samostatnosti a mělo by mít jistý řád. Některé děti se přizpůsobují neuvěřitelně rychle, jiným to ale trvá o něco déle. První měsíc nebo dva je tak obvykle ani paní učitelka příliš nezatěžuje. Ale postupem času mají i prvňáčci stále více úkolů a povinností. Jak se s prvňáčkem učit? Školu mu musíte co nejvíce zpříjemnit, ale zároveň musí dítě pochopit, že řada povinností už je jen na něm.

Každé dítě potřebuje mít řád, který se nemění

Dítě možná doma ještě neustále vzpomíná na školku, chtělo by se tam vrátit. Jistě, ve školce totiž bylo se svými kamarády pořád, mohlo si hrát, odpočívalo po obědě. Jenže ve škole je všechno najednou jinak, děti už si společně tolik nehrají. Musí sedět na místě, musí plnit úkoly, a hlavně se učit. To je velká změna, je to náročné a dítě se s tím musí srovnat.

Vy, rodič, mu to musíte ulehčit. Nejlepší, co můžete udělat, je zavedení jistého řádu. Pokud přijdete domů ze školy, dítě by mělo vědět, co bude následovat. Ideálně by si dítě mělo na chvilku odpočinout, stačí půl hodiny, a pak se vrhnout na úkoly a procvičování čtení nebo psaní. Teprve až poté, co dítě splní své školní povinnosti, si může jít hrát, může jít ven nebo na volnočasový kroužek.

Ne vždy je ale možné dítě nejprve vyzvednout ze školy, odvézt ho domů, udělat úkoly a až pak jít na kroužek. Pokud domů přijdete až později, nevadí. Ve dnech, kdy dítě má kroužek ihned po škole, se bude učit později, ale vždy po příchodu domů. Jakmile mu dáte volnost, necháte ho hrát nebo se dívat na pohádku, do učení se mu nebude chtít, nebude se soustředit nebo bude protestovat. Každý den a každý týden by to mělo probíhat stejně, dítě by si mělo nejdříve nachystat všechny věci, ostrouhat si pastelky a nachystat učebnice na další den. Pak by na řadu měly přijít samotné úkoly.

Co dělat s dítětem a co by mělo zvládnout samo?

Co nejvíce věcí by mělo dítě zvládnout samo. Určitě by si mělo zkontrolovat pouzdro, ořezat pastelky a tužky. Vy musíte věci pouze kontrolovat, nikdy to však za dítě nedělejte. Povinnosti jsou to jeho. I úkoly by dítě mělo plnit samo, vy můžete dohlížet, občas poradit a samozřejmě úkol podepsat a zkontrolovat. Ale nesnažte se řešení úkolu hledat jen vy. Zpočátku bude dítě dostávat jistě jednoduché úkoly, později už se bude učit i psát psacími písmeny nebo začne číst, u toho samozřejmě být musíte. Ale nezapomeňte, že dítě doma obvykle jen opakuje látku, která se probírala ve škole, dítě by si tak mělo pamatovat, co se ve škole dělalo a mělo by umět si s úkolem poradit.

Zajistěte mu prostředí vhodné pro učení

Pozor na to, že děti v první třídě ještě neudrží dlouho pozornost, a zejména doma je bude všechno rozptylovat. Dítě by se mělo učit v klidném prostředí, mělo by mít vlastní psací stůl a nemělo by ho nic rušit, ani sourozenci nebo televize. Prvňáček by se rovněž doma neměl učit déle než půl hodiny. Pokud mu třeba ještě nejde čtení, můžete společně číst déle, ale vždy si udělejte malou pauzu.

Během učení a psaní domácích úkolů také sledujte, jak dítě sedí, jak drží tužku nebo jak má nakloněný sešit. Určitě ho veďte k tomu, aby sedělo správně a také správně drželo tužku, tyhle návyky dětem obvykle dělají problémy, ale je to důležité.

Dítě samozřejmě povzbuzujte, chvalte ho, ale nebojte se jej ani upozornit ve chvíli, kdy dělá chyby. A že těch bude. Pokud ale dítěti nic neřeknete, neuvědomí si, že dělá něco špatně a přesně tak si to i vryje do paměti. Na doma mu pořiďte i procvičovací sešity nebo písanky. Zvláště pokud mu opravdu něco nejde, například psaní.

Zdroj foto: www.freepik.com

Exit mobile version