Již za pár dní se bude rozdávat pololetní vysvědčení. Není sice tak důležité jako to, které děti dostávají na konci roku, ale i za práci v prvním pololetí je třeba děti odměnit nebo je naopak motivovat k lepším výsledkům v druhé polovině školního roku. Ne každý má doma génia, na děti ale nebuďte příliš přísní, možná právě díky tomu se jeho výsledky nakonec zlepší.
Dítě se zhoršilo? Zjistěte proč!
Pokud se vaše dítě zhoršilo například ve srovnání s minulým školním rokem, je třeba hledat příčinu. Je jasné, že s tím, jak děti jdou do dalších ročníků, je učivo těžší, ale propady ve známkách nebývají příliš velké. Pokud tedy pozorujete, že si dítě vede o poznání hůře, snažte se přijít na to, proč tomu tak je a hned se nečertěte. Určitě je asi rozdíl v tom, když přinese domů špatné známky puberťák, který více než školu, má už v hlavě kamarády a hry na počítači, než když se nedaří dítěti na prvním stupni, které se opravdu snaží. Příčinu horších známek ale hledejte vždy.
Možná na dítě kladete příliš vysoké nároky, možná se změnila situace ve škole, možná i nová paní učitelka na děti klade příliš vysoké nároky. Nebo to děláte vy? Každé dítě je jiné, ne každé dítě se chce učit a mít ty nejlepší známky. Se staršími dětmi si o tom promluvte a dopředu zjišťujte, jakým směrem se chce v životě vydat. U menších dětí mluvte o tom, v čem potřebují pomoci. Můžete sehnat potomkům doučování, můžete ale i přijmout, že prostě bude nosit trojky, ale bude šťastné. Pololetní vysvědčení se stále dá opravit, ale už dopředu neočekávejte velké zázraky. Předejdete velkému zklamání. Raději děti správně motivujte.
Nikdy dítě nesrovnávejte a jděte vlastní cestou
Opravdu nikdy se nesnažte své dítě srovnávat s ostatními. Se spolužáky, kamarády nebo dětmi vašich kolegyň v práci. Každé dítě je jiné a srovnání mu jen uškodí. Proto jděte vlastní cestou, nenadávejte, nekřičte a nevztekejte se. S dítětem mluvte o tom, co mu nejde a proč. Samo se obvykle rozpovídá o tom, co ho ve škole trápí. A pozor – za zhoršeným prospěchem někdy stojí i hodně vážné věci jako jsou šikana ze strany spolužáků nebo porucha učení. I tyhle možnosti vezměte v úvahu.
Můžete se doma také domluvit na tom, jak společně budete pracovat na zlepšení prospěchu. Stanovte si pravidla a těch se držte. Děti motivujte i tím, že jim slíbíte něco, co chtějí, ale za předpokladu, že se denně budou třeba hodinu učit. Až se naučí, splní si úkoly, teprve pak je pusťte ven nebo na počítač. A nikdy neuhýbejte.
Děti je třeba i odměnit
Dítě by mělo být za vysvědčení také odměněno. Samozřejmě by nemělo nabýt dojmu, že díky známkám bude dostávat drahé dárky, to by se také mohlo snažit ve škole jen kvůli odměnám. Ale jakmile přinese dítko domů vysvědčení, je třeba k tomu přistupovat jako ke zvláštní příležitosti. U dětí na prvním stupni to budete mít vždy jednoduší, menší děti totiž především ocení čas, který s nimi strávíte. můžete si tedy zajít do kina, do cukrárny, na pizzu nebo do zábavního parku. Nejlepším dárkem za vysvědčení je samozřejmě zážitek.
Starší dítě můžete vzít třeba o víkendu na hory. Pokud si ale dítě přeje i menší dárek a zaslouží si to, pořiďte mu jej, pokud to uznáte za vhodné. I odměny jsou motivací a není to špatně, ale nepřehánějte to. Navíc pololetní vysvědčení má pořád o něco menší váhu než vysvědčení na konci roku. Větší odměny si tak nechte v záloze.
Pololetní vysvědčení vám ukáže jasně, jak si dítě zatím vede, ještě nic ale není ztraceno.
Zdroj foto: www.freepik.com